نکات مهم نگهداری خودرو در شرایط مختلف
تاریخ بروزرسانی : ۱۴۰۲/۴/۱۷ شنبهنگهداری خودرو مسئله مهمی است که در صورت غفلت از آن ممکن است جان سرنشینان و رانندگان را به خطر اندازد. هر خودرو از قطعات و بخشهای متعددی تشکیل شده که طی زمان دچار فرسایش میشوند.
اگر به موقع برای تعمیر یا تعویض قطعات فرسوده ماشین اقدام نشود، مشکلات و آسیبهای جدی برای خودرو به وجود خواهد آمد. اینجاست که اهمیت نگهداری و مراقبت از ماشین نمود پیدا میکند.
بررسی فیلترها و مایعات خودرو
اولین موردی که در نگهداری خودرو باید بررسی شود، سطح و میزان غلظت مایعات ماشین است. پس از آن هم باید به سراغ تمیزی و سلامت فیلترهای آن رفت.
بررسی مخازن و سطح مایعات خودرو
تمام خودروها دارای مخازن مختلف در قسمت زیر کاپوت خود هستند. این مخزنهای پلاستیکی معمولا حامل روغن ترمز، آب رادیاتور، مایع شیشهشور و روغن هیدرولیک فرمان میباشند. هر یک از این مخازن دارای دو خط روی بدنه خود هستند که نشان از سطح حداقلی و حداکثری مایعات دارد. در فواصل زمانی کوتاه باید این مخزنها را بررسی نمود. اگر سطح مایعات به زیر خط حداقلی رسیده بود، باید مجددا مخزن را با مایع مورد نظر پر کرد تا به خط حداکثر برسد.
تعویض روغن موتور بهازای هر ۵ هزار کیلومتر
متخصصان توصیه میکنند روغن موتور را فارغ از مدل خودرو، به ازای هر ۵ هزار کیلومتر تعویض کنید. این کار به سلامت و عملکرد بهتر موتور منجر شده و یکی از شرایط نگهداری خودرو به صورت اصولی است.
برای تعویض روغن موتور ابتدا باید نوع روغن مناسب و مقدار آن را به کمک دفترچه راهنمای خودرو تعیین نمود. سپس ماشین را روی جک یا چاله برده و پیچ کارتل آن را باز کنید تا روغن به طور کامل تخلیه شود. حال باید فیلتر روغن قدیمی را با فیلتر جدید جایگزین کرد. سپس پیچ کارتل را بسته و مخزن روغن موتور را با روغن جدید پر کنید.
تعویض سالانهی فیلتر هوا
تعویض فیلتر هوا به عنوان راه تنفسی ماشین مورد دیگری است که در نگهداری خودرو باید به آن توجه کرد. فیلتر هوا وظیفه تصفیه هوای ورودی به موتور، از آلودگیها و خاک را برعهده دارد.
بهتر است این قطعه را سالانه یکبار تعویض کرد. البته مدلهایی از آن هم در بازار وجود دارد که تنها باید به صورت سالانه تمیز شده و نیاز به تعویض ندارند.
برای تعویض فیلتر هوا باید به بخش هواکش خودرو نفوذ کرد.
سپس فیلتر قدیمی را با فیلتر تمیز و جدید جایگزین نمود. در نهایت هواکش را در محل خود قرار داده و با پیچ سفت کرد.
استفاده از بنزین مناسب با نوع خودرو
بنزین برای نشان دادن میزان مقاومت و پایداری خود دارای عدد اکتان است.
در موتورهایی که ضریب تراکم بالایی دارند (پیشرانههای توربوشارژر یا سوپرشارژر) باید از بنزین با اکتان بالا استفاده نمود.
در غیر این صورت ممکن است خودرو دچار مشکل شده و سلامت پیشرانه آن به به خطر بیفتد.
در اغلب خودروها نیاز به بنزین با اکتان بالا روی درب باک نوشته شده است. همچنین میتوان به دفترچه راهنمای آنها مراجعه کرد.
تعویض فیلتر بنزین بهازای هر ۶۰ هزار کیلومتر
وظیفه فیلتر بنزین پیشگیری از ورود خاک و ذرات اضافی به سیستم سوخت رسانی است.
اگر این فیلتر پس از مدتی تعویض نشود، دچار انسداد شده و سوخت رسانی در ماشین به درستی انجام نمیشود.
بنابراین برای نگهداری خودرو در بهترین حالت باید به ازای هر ۶۰ هزار کیلومتر رانندگی اقدام به تعویض فیلتر بنزین نمایید.
تعویض آب رادیاتور یکبار در سال
برای نگهداری خودرو در شرایط استاندارد باید سالانه یکبار آب رادیاتور و ضدیخ آن را به طور کامل تعویض نمود.
برای این کار باید به سراغ پیچ تخلیه زیر رادیاتور (در برخی مدلها شیلنگ رادیاتور) رفته و آن را تخلیه کرد.
سپس در بالایی رادیاتور را باز کرده و مخزن رادیات را از مخلوط آب و ضدیخ جدید پر نمود.
مقدار ترکیب ضدیخ و آب و نوع مناسب آن را بهتر است از دفترچه راهنمای خودرو بیابید.
زیرا این مسئله بر اسا نوع ماشین متفاوت خواهد بود.
پاک کردن رادیاتور از حشرات
تمیز کردن شبکه رادیاتور از باقی مانده حشرات مورد دیگری است که در نگهداری خودرو باید به آن توجه کرد. برای این کار میتوانید از محلولهای مخصوص موجود در بازار استفاده نمایید.
روش کار به این صورت است که باید محلول مورد نظر را روی شبکه رادیات اسپری کنید.
سپس ۲ دقیقه به آن زمان داده و بعد آن را پاک نمایید.
نگهداری از ترمزها، شلنگها و تسمهها
دومین مرحله از نگهداری خودرو بررسی سلامت ترمزها، شیلنگها و تسمههای آن است. در صورتی که هنگام بررسی متوجه مشکلی شدید باید قطعه آسیب دیده تعمیر یا تعویض شود.
تعویض لنتهای ترمز به ازای هر ۳۰ هزار کیلومتر
یکی از مسائلی که بیتوجهی به آن خطرات زیادی برای سرنشینان و رانندگان به همراه دارد، سلامت ترمزهای ماشین است. برای نگهداری از خودرو در شرایط استاندارد باید به ازای هر ۳۰ هزار کیلومتر رانندگی یکبار لنتهای ترمز را تعویض کنید. ضمن این که اگر هنگام رانندگی احساس کردید ترمزها کارایی لازم را ندارند، بهتر است برای تعویض لنت ها اقدام کنید.
تعویض تسمههای خراب
بررسی و تعویض تسمههای ماشین در هر سرویس دورهای یکی دیگر از مواردی است که در نگهداری خودرو باید مدنظر داشته باشید. نکته مهم در تعویض این تسمه ها جایگیری صحیح آنها در محل مورد نظر و در مسیر درست است. بنابراین بهتر است برای این کار این تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.
تعویض شیلنگهای آسیبدیده
یکی دیگر از مواردی که برای نگهداری خودرو در شرایط استاندارد باید انجام دهید، بررسی شیلنگهای آن است.
برای این کار لازم است کاپوت ماشین را بالا داده و تمام شیلنگهای پلاستیکی آن را بازدید کنید. اگر هر گونه ترک یا پارگی روی شلنگها مشاهده کردید، زمان تعویض آن فرا رسیده است.
بررسی و ارزیابی سیستم برق خودرو
سومین مرحله نگهداری خودرو بررسی و ارزیابی سیستم برق آن میباشد. برای این کار باید موارد زیر را چک کنید:
تمیز کردن قطبهای باتری به صورت سالانه
قطبهای باتری خودرو پس از مدتی سولفاته شده و جرم میگیرند و در روند ارسال برق مشکل ایجاد میشود.
از این رو برای نگهداری ماشین باید این جرمها را ابتدا از قطب منفی باتری بزدایید. سپس به سراغ تمیز کردن قطع مثبت بروید.
برای این کار میتوانید از مخلوط یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک فنجان آب استفاده نمایید.
این مخلوط را با یک مسواک به قطبهای باتری کشیده و سپس سر باتریها و سر فلزی سیمها را تمیز کنید.
در نهایت پیچهای باتری را کاملا خشک نموده و سر جای خود قرار دهید.
بررسی و تعویض لامپها
حال زمان بررسی و تعویض لامپهای ماشین در صورت نیاز است. این کار یکی دیگر از بخشهای نگهداری خودرو است که برای انجام آن به یک نفر دیگر هم احتیاج دارید. این شخص باید جلو خودرو ایستاده و به کمک یکدیگر سلامت تمام چراغها را بررسی کنید. سپس به سمت عقب خودرو رفته و مجددا سلامت لامپهای عقبی را هم چک نمایید. اگر هر یک از این لامپها کار نکنند باید سریعا برای تعمیر یا تعویض آنها اقدام نمایید.
بررسی فیوزها
همانطور که گفتیم نگهداری خودرو مربوط به بررسی و چک تمام بخشهای آن میشود. فیوزها نیز یکی از بخشهایی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند تا در صورت سوخته بودن، تعویض شوند. قدم اول برای تعویض فیوزهای سوخته یافتن دو جعبه فیوز ماشین است. یکی از این جعبهها معمولا سمت چپ پای راننده و دیگری درون کاپوت هستند. هنگام تعویض توجه داشته باشید که فیوز جدید جایگزین شده دارای آمپر یکسانی با فیوز سوخته باشد.
تعویض شمعها بهازای هر ۵۰ هزار کیلومتر
تعویض شمعهای ماشین به ازای هر ۵۰ هزار کیلومتر رانندگی یکی دیگر از موارد نگهداری خودرو است. جهت دسترسی به شمعها باید ابتدا کاپوت را باز کرده و کوئل را خارج نمایید. حال با آچار مخصوص شمع مورد نظرتانر ا باز نموده و با نمونه جدید جایگزین کنید. پس از این که شمع جدید را در جای خود با دست سفت کردید، از آچار برای محکم کردن آن استفاده نمایید.
نکته مهم در تعویض شمع خودرو اندازه فاصله بین الکترودهای آن است. زیرا هر ماشین بسته به مدل خود اندازه دقیقی برای این فاصله نیاز دارد. جهت اندازهگیری فاصله میان الکترودهای شمع از وسیلهای به نام فیلر استفاده میشود.
تعویض شمع خودرو عدم تعویض به موقع شمع خودرو چه مشکلاتی به وجود میآورد؟
دیاگ کردن خودرو
اگر چراغ چک خودروی شما روشن شده است، به معنای وجود مشکل در یکی از بخشهای ماشین است. اما برای شناسایی دقیق این مشکل باید از خودرو را به کمک دستگاه دیاگ (اسکنر OBD) بررسی نمود. برای دیاگ کردن ماشین باید سوکت دستگاه را به درگاه زیر پای راننده و فرمان متصل نمود. سپس سوئیچ را در حالت On قرار داد. حال دستگاه شروع به اسکن نموده و در نهایت کد خطای به وجود آمده را نشان میدهد. تفسیر این کد را میتوانید در سایت سازنده خودرو و یا دفترچه راهنمای آن بیابید. زیرا هر یک از این کدها نشان دهنده خطا و مشکل در یکی از بخشهای ماشین هستند. دیاگ کردن به سبب یافتن مشکلات درونی ماشین، به نگهداری خودرو در بهترین حالت کمک شایانی میکند.
۴- بررسی خروجیهای خودرو
در چهارمین بخش از نگهداری خودرو به سراغ بررسی خروجیهای آن میرویم:
تنظیم کردن باد لاستیکها
تنظیم نبودن فشار باد لاستیکها موجب افزایش مصرف سوخت شده و عمر لاستیک را هم کوتاه میکند. از این رو باید به صورت مداوم فشار آنها را بررسی نمود. فشار باد مجاز معمولا توسط سازندگان بر روی دیواره تایر و با واحد psi ثبت میشود. همچنین برچسبی توسط سازنده، روی رکاب سمت راننده نصب شده که در آن هم فشار باد تایر درج شده است.
برای تنظیم باد تایرها ابتدا درپوش نازل را باز کرده و با یک فشارسنج، فشار تایر را اندازهگیری میکنیم. اگر فشار کمتر از حد مورد نیاز باشد، به کمک یک کمپرسور باد، لاستیکها را تا میزان مجاز باد میکنیم.
تنظیم باد تایر
جابجایی تایرها هر ۸ هزار کیلومتر
در اغلب مواقع فشار بر روی لاستیکهای عقب و جلو خودرو یکسان نیست. در نتیجه احتمال فرسایش تایرهای جلویی به جهت ترمز گرفتن بیشتر از تایرهای عقبی است. از این رو هر راننده موظف است به ازای هر ۸ هزار کیلومتر رانندگی، یکبار جای تایرها را با هم عوض کند. این کار به افزایش طول عمر لاستیکها منجر شده و آنها را از استهلاک زودهنگام دور میکند.
برای جابجایی لاستیکها ابتدا باید آج روی آنها را بررسی کنید. اگر این آج جهتدار است، باید لاستیکهای جلو و عقب در همان سمت خودشان جابجا نمایید. اما در صورت نبود آج جهتدار روی تایر، بهتر است لاستیکها را به صورت ضربدری جابجا کنید.
تعویض تیغههای برف پاککن
تیغهها برف پاککن یکی از قطعات مهم ایمنی خودرو است که اغلب توسط رانندگان نادیده گرفته میشود. اگر این تیغهها آسیب دیده یا پوسیده شوند، باید فورا تعویضشان کرد. در غیر این صورت دید راننده در روزهای بارانی و برفی دچار مشکل میگردد.
مراقبت از رنگ بدنه
اغلب افراد بر این باورند که رنگ بدنه خودرو تنها عاملی برای زیبایی بیشتر است. اما در واقعیت این رنگ حکم محافظ بدنه را دارد که از پوسیدگی آن جلوگیری میکند. بنابراین باید همواره مراقب آن بوده و خراشهایش را به سرعت از بین ببرید. همچنین توصیه میشود هر ۶ ماه یکبار بدنه ماشین را واکس بزنید. این کار به مراقبت بهتر از رنگ کمک شایانی میکند.
۵- بررسی کولر خودرو
برای نگهداری خودرو در بخش کولر باید هر ماه، حدود چند دقیقه آن را روشن کنید. این کار به مخلوط شدن گاز با روغن مخصوص آن کمک نموده و از فاسد شدنش جلوگیری میکند. ضمن اینکه باید از روشن کردن کولر در زمان درجا کار کردن خودرو پرهیز نمایید.
۶- اگزوز و دود ناشی از آن
بررسی اگزوز به طور مرتب یکی دیگر از کارهایی است که رانندگان برای نگهداری خودرو باید انجام دهند. این کار به رانندگان کمک میکند تا از مشکلات داخلی موتور آگاه شوند. زیرا در اثر بروز مشکلات مختلف، دود اگزوز رنگ به خصوصی به خود میگیرد. علاوه بر این استشمام بوی خاصی از سمت موتور و اگزوز نیز نشانهای از وجود مشکل در ماشین است.
بررسی دود اگزوز
بررسی رنگ دود اگزوز و عامل بروز این اتفاق
مشاهده دود سفید از اگزوز ماشین به معنای نفوذ آب موتور به درون اگزوز است. این مشکل در خودروهای بنزینی به سبب خرابی واشر سرسیلندر و در خودروهای دیزلی در اثر ایراد در زمانبندی تزریق سوخت رخ میدهد.
خروج دود آبی از اگزوز به معنای وجود روغنسوزی در موتور است. در واقع خراب شدن رینگ پیستون عامل این دود میباشد. برای رفع این مشکل باید موتور ماشین کاملا باز شده و هزینه زیادی روی دست مالک میگذارد.
دیدن دود سیاه از خروجی اگزوز به معنای ترکیب نادرست میزان سوخت و هوا است. این مشکل معمولا به سبب ایراد در سنسور اکسیژن رخ میدهد. در ماشینهای بنزینی با تنظیم مجدد موتور میتوان عامل دود سیاه را برطرف نمود. اما در خودروهای دیزلی نیازمند بررسیهای بیشتری هستیم.
خروج دود خاکستری از اگزوز میتواند در اثر مشکلاتی نظیر خرابی سرسیلندر، نشت روغن یا آب به محفظه احتراق و شکستگی دریچه تهویه کارتر (PCV) ایجاد شود.
علت دود سیاه اگزوز ماشین ۱۰ علت دود سفید، سیاه و آبی اگزوز ماشین که نمی دانید!
۷- رفع صداها و لرزشهای غیرعادی
یکی دیگر از مواردی که در نگهداری خودرو باید بررسی کنید، صداها و لرزشهای غیرعادی ماشین است. مشاهده لرزشهای غیرعادی در خودرو میتواند دلایل مختلف و گاه پیچیدهای داشته باشد. به طور مثال لرزش و صدای غیرطبیعی ماشین هنگام عبور از دستاندازها ناشی از خرابی بوشها است. اما شنیدن همین صدا و لرزش هنگام عبور از دستاندازهای بزرگ به سبب خرابی کمک فنرها رخ میدهد. بنابراین بهتر است با دیدن چنین مشکلاتی به تعمیرگاه رفته و از آنها بخواهید ایراد را رفع و رجوع کنند.
در برخی مواقع که تنها صداهایی بلند و ناهنجار از سوی خودرو میشنوید، باید سریعا ماشین را در حاشیه امنی پارک کرده و از یک یدککش برای انتقالش به تعمیرگاه کمک بگیرید. زیرا صداهای بلند از سوی ماشین دلایل مختلفی دارد که گاها ناشی از خرابیهای بزرگ است. به طور مثال شنیدن صدای بلند هنگام چرخش فرمان ناشی از خرابی سیستم فرمان بوده و باید در اولین فرصت آن را بازبینی نمود.
گاهی نیز صدای ناک یا کوبیدن موتور به گوش میرسد. در این مواقع باید سطح روغن را چک کنید. اگر ایراد از آن نباشد، احتمالا هزینهای سنگین پیش رویتان خواهد بود. البته نوعی صدای ضربات خفیف هم وجود دارد که مربوط به تایپیتها میشود.
زمان مناسب انجام سرویس دورهای خودرو چه وقت است؟
تا اینجا با نکات مهم در نگهداری خودرو آشنا شدیم. حال بهتر قانونی برای زمان انجام سرویسهای دورهای بیان کنیم که منجر به نگهداری بهتر از ماشین خواهد شد. به طور کلی برای مراقبت از خودرو باید دفترچه راهنمای آن را به دقت مطالعه نموده و بر اساس آن بخشهای مختلف ماشین را مورد بازبینی قرار دهید. و لوازم یدکی مرتبط و مصرفی را طبق دستور العمل تهیه و تعویض نمایید
اگر این دفترچه در دسترستان نیست میتوانید به سایت سازنده خودرو مراجعه نمایید.
ردیاب خودرو رادار دارای امکانی به نام سرویس دورهای است که در آن زمان مناسب برای تعویض یا بررسی هر قطعه ثبت میشود. به این ترتیب هر گاه زمان تعویض قطعه یا بررسی بخشی از خودرو فرا رسد، نرمافزار ردیاب هشداری برای کاربر ارسال میکند. در نتیجه میتوان با خیالی راحت و آسوده از خودرو نگهداری نمود.
راهکارهای افزایش طول عمر ماشین
بهتر است یک مکانیک خانوادگی برای خودرو خود پیدا کنید. کمک گرفتن از یک مکانیک ماهر و یکسان برای نگهداری خودرو به صورت اصولی بسیار موثر است.
سعی کنید همیشه خودرویتان را در سایه پارک کنید تا از اثرات مضر اشعههای فرابنفش خورشید در امان بمانید.
رانندگی با آرامش و به دور از خشم دیگر نکتهای است که به افزایش طول عمر ماشینتان کمک میکند.
روغن موتور خودرو را به صورت دورهای چک کرده و در صورت نیاز به آن روغن جدید اضافه کنید. علاوه بر این توصیه میشود به ازای هر ۵ هزار کیلومتر رانندگی یکبار روغن موتور به طول کامل تعویض شود.
تمام بخشهای سیستم خنک کننده ماشین اعم از لولهها، شیلنگها، واتر پمپ و … را به صورت فصلی بررسی کنید.
تعویض تسمه تایم در زمان مناسب و پس از هر ۱۶۰ هزار کیلومتر رانندگی امری ضروری است. زیرا خراب شدن این قطعه آسیبهای شدیدی در موتور خودرو به وجود میآورد.
کار دیگری که برای نگهداری خودرو باید انجام دهید، رفتن به مسافرتهای طولانی است. زیرا در سفرهای شهری کوتاه مدت موتور به اندازه کافی گرم نشده و میعان لازم برای میل لنگ و اگزوز را ایجاد نمیکند. در نتیجه استهلاک ماشین بالا میرود.
در زمستانها پیش از حرکت مدت زمانی را به گرم کردن ماشین اختصاص دهید.
همواره از بنزین با کیفیت و سازگار با موتور خودرو استفاده نمایید. این کار عملکرد پیشرانه را بهبود میبخشد.
خودرو را به طور مرتب تمیز نموده و آثار آلودگی هوا، فضولات پرندگان و شیره درختان را از جای جای آن پاک کنید.
چراغهای هشدار دهنده خودرو را جدی بگیرید و در صورت روشن شدن حتما ماشینتان را دیاگ بزنید. این کار به نگهداری خودرو کمک نموده و خطاهای پنهان آن را نشانتان میدهد.
نکات نگهداری خودرو در تابستان و هوای گرم
پیش از شروع فصل گرما سیستم کولر را به طور کامل بازبینی نمایید. در این بررسی باید از سلامت تسمه کولر، فیلتر خشک کن هوا و میزان شارژ آن اطمینان یابید.
مخزن شیشهشور را با مایع مناسب پر کنید. خالی بودن این مخزن در تابستان به دلیل نزدیکی آن به موتور منجر به خشکی و شکنندگی آن خواهد شد.
از سلامت ترموستات روی موتور اطمینان حاصل کنید. زیرا این قطعه در تابستان به تعادل دمایی موتور کمک شایانی میکند.
نگهداری خودرو در تابستان نیازمند تعویض روغن موتور، جعبه دنده و دیفرانسیل در ابتدای فصل میباشد. البته این در حالتی است که از روغنهای زمستانه برای این قطعات استفاده کرده باشید.
سیستم خنک کننده شامل ترموستات، واتر پمپ، شیلنگها، درب رادیاتور و مسیر گردش آب را ابتدا فصل بررسی نمایید.
در هوای گرم باید از عملکرد درست تسمه پروانه اطمینان یافت. به طور کلی بهتر است به ازای هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر رانندگی تسمه پروانه را بررسی نمود.
استفاده از ضدیخ را فراموش نکنید. برخلاف باور عموم مایع ضدیخ نه تنها در زمستان که در تابستان هم بسیار ضروری است. زیرا قابلیت ضدجوش و ضدزنگزدگی هم دارد.
هوای گرم منجر به خالی شدن سریعتر فشار باد تایرها میشود. بنابراین باید باد آنها را در زمانهای کوتاهتری تمدید نمود.
برای نگهداری خودرو در شرایط ایدهآل بهتر است از پارک کردن آن در مقابل نور خورشید بپرهیزید. زیرا تابش مستقیم آن موجب کاهش طول عمر تودوزیها، بخشهای پلاستیکی و حتی رنگ بدنه خواهد شد.
با گذشت هر ۲۵ هزار کیلومتر رانندگی، شمعها را تعویض نمایید.
نحوه نگهداری خودرو دوگانه سوز
اولین قدم برای نگهداری خودرو دوگانه سوز تنظیم موتور آن است. طبق مطالعات اگر موتور ماشین به درستی تنظیم نشده باشد، حدود ۴% از توان مصرف سوخت هدر خواهد رفت. برای این کار باید سنسور اکسیژن را بررسی نموده و سلامت آن اطمینان حاصل کنید. تنظیم موتور ماشین علاوه بر افزایش طول عمر خودرو، هزینههای شما را نیز کاهش خواهد داد.
تنظیم باد لاستیکها دومین راهکار برای نگهداری خودرو دوگانه سوز است. این کار به افزایش طول عمر لاستیکها، راحتی حرکت در جاده و کاهش مصرف سوخت کمک خواهد کرد.
مرحله بعدی در نگهداری ماشین گاز سوز، بررسی فیلترهای هواست. کثیف شدن و مسدود شدن این فیلترها مانع از عبور هوا شده و اکسیژن کافی به موتور نمیرسد. در نتیجه احتراق ناقص رخ داده و مصرف سوخت بالا میرود.
برخلاف باور بسیاری از رانندگان خودروهای گازسوز، روغن موتور مناسب تاثیر زیادی در بهبود عملکرد موتور دارد. از این رو باید روغنی باکیفیت برای ماشین انتخاب کنید.
یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری خودرو دوگانه سوز، پرهیز از حمل بار در صندوق عقب و کنار مخازن گاز است. به طور کلی نگهداشتن وسایل قابل اشتعال اعم از منسوجات، روزنامه و کاغذ و مواد خوراکی در نزدیکی مخزن گار بسیار خطرناک است.
نگهداری خودرو دوگانه سوز
راهکارهای نگهداری خودرو صفر
اگر به تازگی خودرو صفر خریداری کردید و دغدغه نگهداری آن را دارید، راهکارهای زیر را به دقت بخوانید:
پیش از پارک کردن تایرهای خودرو را از گل و لای و واکسهایی که کارخانه برای براقیت بیشتر استفاده کرده، تمیز کنید.
از رها کردن خودرو به مدت طولانی پرهیز نمایید. زیرا این کار موجب فرسایش باتری خواهد شد. بنابراین بهتر است حداقل هر دو هفته یکبار و به مدت ۱۵ دقیقه ماشین را روشن نگه دارید.
در زمان مناسب برای تعویض فیلترها و روغنهای ماشین به نمایندگی مراجعه نمایید.
از پارک کردن خودرو مقابل نور مستقیم خورشید به مدت طولانی پرهیز کنید.
زمان انجام سرویسهای دورهای را برای خود یادداشت نموده تا موعد آن را از یاد نبرید.
درج نظر
مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد.
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است